Reklama

Dnes má svátek: Blanka
středa, 29 duben 2020 17:16

Cyklotoulky valašskou krajinou 2020 - dlouhodobější akce pro rodiče s dětmi

6. ročník akce "Cyklotoulky valašskou krajinou" startuje letos již 1. května a potrvá tradičně do 31. října 2020.

Hlavním cílem této akce není závodění či překonávání nějakých rekordů. Smyslem je umožnit dětem, které mají vztah k jízdě na kole, absolvování výletů s rodiči po okolí, spojených s poznáním několika zajímavých míst.

Seznam předepsaných míst:

• Turistická zvonice Střelná
  • Rozhledna Čubův kopec
  • Dřevěný kříž s puklým srdcem
  • Kaple na Dělanovci
  • Pozorovatelna Durch
  • Rybník Košárka
  • Chlebová pec v Sidonii
  • Zimec (Měsíční údolí)
  • Poustevna Jana Křtitele
  • Památník Ploština

Neplatí se žádné startovné a není potřeba se registrovat. Úkolem je zdolat v daném termínu alespoň 9 z předepsaných míst, vyfotit se u nich a na závěr poslat všechny fotky na email Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.. Speciální odměnu obdrží ti, kdo objezdí všech 10 míst. S fotkami je také nutné poslat jména všech účastníků, věk, případně bydliště a tel. kontakt. Podmínkou této akce je, aby ji absolvovalo dítě a rodič, případně rodičem pověřená odpovědná osoba starší 18-ti let. Každý, kdo tedy zdolá 9-10 míst a splní vše výše uvedené, bude pozván na vyhlášení výsledků a předání cen do DDM Brumov-Bylnice. Další informace také na tel. 739 344 055 -Martin Ptáček.

Možné varianty tras a další informace (Všechny trasy jsou pouze doporučené, takže pokud znáte jinou, samozřejmě ji můžete využít. Doporučujeme také používat mapy, abyste se učili s jejich pomocí lépe orientovat v přírodě. Přejeme vám příjemné projížďky a zvládnutí všech cílů v klidu, pohodě a bez odřených kolen.

Turistická zvonice Střelná, Rozhledna Čubův kopec
Z Brumova-Bylnice do Valašských Klobouk pojedete po cyklostezce, pak pokračujete do Valašských Příkazů a odsud se dáte doprava na Študlov. Na začátku Študlova odbočíte doleva, vyšlapete pěkný kopec (14%) a pojedete po cestě až do Střelné (výhodou je malý provoz vozidel a jízda v pěknějším prostředí). Ve Střelné přijedete ke kostelu, odkud je krásně vidět na protějším kopci první cíl cesty - zvonička. Sjedete na hlavní cestu a před vámi, asi 10 metrů vpravo, je místní komunikace, kterou můžete jet nahoru (tuto variantu využijte pouze za sucha). Pokud bude mokro, doporučujeme, abyste jeli po hlavní cestě doleva (mírně zkopečka) asi 200 metrů, kde bude odbočka doprava i s označením zvoničky. Tato cesta vás pak přivede po ujetí cca 900 metrů k vytouženému cíli. Dětem se tam bude určitě líbit - k vidění budou živí ptáčci a čekat vás tam bude i „Tulák Karel“. Nezapomeňte zapsat něco do poutní knihy, dát si pamětní razítko a zazvonit si na zvon. Až si to tu všechno prohlédnete a odpočinete si, můžete odsud pokračovat k druhému cíli, kterým je rozhledna. Pojedete kousek v pravo od zvonice a uvidíte vjezd do lesa, kde se dáte po modré značce. Podél cesty je nově vybudovaná křížová cesta, která má ale svůj začátek, tzn. 1. zastavení, na opačné straně naší trasy. Na toto místo bych chtěl upozornit, protože až projedete celou křížovou cestu, tak bude odbočka doleva dolů do Francové Lhoty, kde vy nepojedete, ale pokračujete do mírného kopečku spíše doprava. Celá trasa od zvonice až po rozhlednu Čubův kopec měří cca 2,7 km (pozn. asi 50 m před cílem bude prudká odbočka doprava).

Turistická zvonice Střelná

Rozhledna Čubův kopec

Dřevěný kříž s puklým kamenným srdcem (Návojná)
Z Brumova-Bylnice pojedete do Návojné. V případě, že budete přijíždět z tohoto směru, tak v Návojné u kapličky odbočíte z hlavní cesty vlevo. Přejedete přes most a hned za obchodem se dáte doprava, kde se dostanete na cestu, která vede mezi obchodem a DSS Návojná. Po ní budete pokračovat. Po krátké chvíli následuje prudký kopec, který se stočí vlevo kolem soukromého domu a hned vpravo, kde začne polní cesta stáčející se doleva a ta vás dovede po několika set metrech ke kříži. (pozn. polní cesta začíná jen asi 300 m od obchodu).

Kaple na Dělanovci, Pozorovatelna Durch
Tyto 2 cíle je ideální spojit na jednu cestu. Jet můžete z Brumova-Bylnice po cyklostezce a z ní odbočit na Královec. Z Královce pak budete stoupat k vysílači a odtud po vyjeté cestě směrem na Požár. Zhruba 1,2 km od vysílače přijedete před louku, která bude po levé straně (asi 50 m před ní by měla být informační tabule). Na louce sjedete šikmo do pravého dolního rohu, kde vjedete do lesa na vyjetou cestu. Po 30 m je strom, na kterém jsou šipky ukazující vlevo (snad tam budou), vy se ale hned za ním dáte doprava na pěšinku, která vás asi po 150-ti metrech dovede ke kapličce na Dělanovci. Po návštěvě kapličky se vrátíte zpět na louku a budete pokračovat směr Požár. Pojedete po hřebeni a po nějaké době bude po levé straně chata Baribal. Vy budete pokračovat ale dál, než dojedete k druhému cíli, kterým je Pozorovatelna Durch. Odtud se pak můžete vydat až k Požáru, z kterého lze jet dál po cestě až na rozcestí u odpočívadla, odbočit doprava a sjet na cestu pod křížkem nad Nedašovou Lhotou. Nebo můžete zvolit druhou variantu - od turistické značky Požáru odbočit prudce doprava, kde se dá jet sjezdem a lesní cestou po červené značce ke křížku nad Nedašovou Lhotou (vzdálenost 2,5 km) - u této druhé možnosti si při sjezdu dávejte pozor, neboť místy je to prudší (na začátku jděte raději při kole).

Kaple na Dělanovci

Pozorovatelna Durch

Rybník Košárka
Z Brumova-Bylnice pojedete po cyklostezce až do Svatého Štěpána, kde se dáte vpravo do kopce a budete projíždět obcí směr Pláńavy. Na konci obce je závora, odkud budete stoupat stále stejným směrem asi přes 2 km a přijedete k informační tabuli, která bude po levé straně. Cesta se zde stočí prudce doprava, pokračujete dál a po 250 metrech bude odbočka vpravo na kamenitou cestu a ta vás dovede až k rybníku. Pozn. Pokud byste přijeli zopačné strany, tak k rybníku je to od závory, která je pod turistickým přístřeškem „Nad Pláňavou“, 1100 metrů (asi 100 m před odbočkou k rybníku je po pravé straně studánka).

Chlebová pec v Sidonii
Z Brumova-Bylnice pojedete po cyklostezce až do Svatého Štěpána, kde najedete na hlavní cestu a budete pokračovat do Vlárkého průsmyku. Ve Vlárském průsmyku odbočíte vlevo, směr Sidonie, a pojedete až k „Hostinci U Pekařů“. Odtud je to knašemu cíli, který bude po pravé straně vedle cesty, cca 1400 metrů.

Zimec (Měsíční údolí)

Z Brumova-Bylnice pojedete do Návojné a hned na kraji obce odbočíte za „Zámkem Návojná“ doprava. Pojedete 1,2 km po kamenitější cestě, pak se cesta trochu zlepší. Asi po 1,8 km od „zámku“ (od hlavní cesty) přijedete k velké louce, která bude po levé straně nad vámi. Pojedete vedle ní a po zhruba 150 metrech se zcesty odbočí doprava k potoku, vzdáleném asi 50 metrů.Ten se dá lehce přeskočit i skolem a za ním za nějakých 100 metrů dojedete k cíli, kterým je Zimec nazývaný také „Měsíční údolí“. (pozn. Kdo by nevěděl, kde je zmiňovaný „zámek“, tak je to na kraji obce vpodstatě bytovka a kousek za ním, po odbočení, je po levé straně Obecní úřad Návojná.)

Poustevna Jana Křtitele, Památník Ploština
Tyto 2 cíle by bylo dobré spojit na jednu celodenní výpravu, ale samozřejmě záleží na vás. Z Brumova-Bylnice pojedete po cyklostezce do Val. Klobouk. Z Val. Klobouk poté kolem gymnázia směrem do Smoliny. Ze Smoliny budete pokračovat dál po hlavní cestě kolem skládky až do Tichova. Po příjezdu do Tichova bude prudká odbočka doprava, kde pojedete do kopce po hlavní. Budete projíždět kolem obecního úřadu, který bude po pravé straně, dále kolem kapličky a přijedete před dřevěnou zvonici, kde se dáte doleva (pořád po hlavní cestě). Vyjedete kopec a poté sjedete dolů (po levé straně budete mít fotbalové hřiště). Hned pod kopcem bude na pravé straně v zatáčce autobusová zastávka Tichov-Kamenec a kousek za ní, za budovou s nápisem SK Tichov, se dáte doprava, vyjedete z hlavní cesty a pojedete kolem starého koupaliště a dětského hřiště, které budou po vaší pravé straně (po levé straně jsou baráky). Po této cestě, která pak začne stoupat, pojedete 1 km a přijedete ke křižovatce ve tvaru T, na které se dáte vlevo. Asi po 250 metrech bude takové rozcestí ve tvaru Y, ale vy se držíte pořád úplně vlevo. Pokračujete dál po lesní cestě, kde bude na začátku po levé straně louka (jede se nad ní) a po pravé straně les. Po chvíli budete míjet také posed, který bude vlevo a asi 50 metrů nad ním bude lákavá nabídka odbočit doleva, ale vy tam neodbočíte, protože cesta, po které jedete, vede až do cíle. Zhruba po 1 km (a možná něco navíc) vyjedete na vršek lesu, začnete sjíždět dolů a po 200 metrech přijedete na louku, kde uvidíte na kopci přímo proti sobě krásnou poustevnu. Když se před loukou podíváte vlevo, tak máte možnost také shlédnout krásné panorama, ale je potřeba jít kousek dál, abyste toho viděli co nejvíce. Trasa je to náročná, ale stojí určitě za to. Po odpočinku se můžete vydatdo dalšího cíle, kterým je památník Ploština. Můžete jet zpět po stejné trase až do Tichova ke koupališti, kde se dáte na hlavní cestě doprava. Vyjedete 400 metrů dlouhý kopeca budete sjíždět kpodniku SumiRiko AVS Czech s.r.o. v Drnovicích. Hned za podnikem, kousek za autobusovou zastávkou, se dáte doprava na odbočku směr „Muzeum Ploština“. Tato cesta vás dovede zhruba po 2 km až k památníku.